Lataussäädin moottorin laturiin, miksi?

Lataussäädin ja älykäs konelataus

Miksi konelaturiin pitäisi asentaa älyohjain?

Lataussäädin kannattaa asentaa moottorin laturinn siksi, että koneiden laturit on rakennettu suorittamaan yhtä tehtävää, lataamaan käynnistysakkua seuraavaa käynnistyskertaa varten. Näin ollen konelaturit eivät osaa ladata suuria hupiakustoja täyteen ja parhaalla mahdollisella teholla sellaisenaan.

Useiden konelatureiden jännite on liian alhainen tehokkaaseen lataamiseen ja niissä on myös käytetty tehonlaskutoimintoa, kun laturi lämpenee. (noin 5min käynnistyksestä)

Miten voidaan tarkistaa, onko koneen laturi toiminut tehokkaasti?

Hyvin yksinkertainen tapa selvittää onko laturi toiminut tehokkaasti on katsoa konehuoneeseen. Jos laturin ympäristössä on paljon hihnapölyä, on laturia kuormitettu ja tehokasta latausta on tapahtunut. Omaan kokemukseeni perustuen, yleensä hihnapölyä ei juurikaan ole konehuoneessa. Tämä toimii lähinnä vain toteamukseen, että latausta ei juuri ole tapahtunut, jos olisi laturi jarruttaa ja hihna kuluu.

Moottorilaturin lataussäätimen toiminta

Konelaturin lataussäädin ottaa alkuperäisen konelaturin regulaattorin haltuunsa ja ohjaa laturin toimintaa tehden latauksesta tehokkaan ja kullekkin akkutyypille oikealla latausprofiililla ohjautuvan. Älykäs lataussäädin huolehtii, ettei akkua ladata liian kuumaksi ja akkuvesi ei haihdu pois, eikä vetykaasuja pääse syntymään. Osa säädinmalleista valvoo myös laturin lämpötilaa, estäen ylilämpenemisen latauksen aikana.

Akuston De-Sulfatointi on myös Sterling Powerin kaikissa akkulatureissa ja lataussäätimissä vakio-ominaisuutena mukana.

On myös huomioitavaa, että kaapelointi ja latauksen jako pitää olla tehty oikein, jotta lataus voi tehokkaasti toimia!

Käytä akuston kapasiteetti kokonaan hyväksi!

Normaali konelaturi lataa akun noin 75% täyteen (tämä on riippuvainen konelaturin omasta regulaattorista) ja siitä noin 25-35% on käytettävissä olevaa kapasiteettia. Akuston kapasiteetista noin 40-50% on hyödytöntä, koska jännite on tuossa vaiheessa jo niin alhaalla, että akku alkaa sulfatoitumaan ja akusto vaurioituu.

Lataussäätimen tuomalla älykkäällä konelatauksella akut latautuvat 100% täyteen ja lisäkapasiteettia tulee noin 25%, joka on 70-80% enemmän hyödynnettävää sähköä kulutusakkuihin, verrattuna moottorilaturiin ilman älykästä lataussäädintä.

On siis melko lailla turhauttavaa laittaa painavia akkuja lisää, kun saman hyödyn voisi saada nykyiselläkin kapasiteetilla.

Riippumattomuus luonnonsatamissa

Nykyaikaisilla maasähkövaraajilla saadaan akut ladattua kunnolla täyteen, mutta luonnonsatamissa tätä vaihtoehtoa ei ole käytettävissä. Konelaturin älykäs lataussäädinn tuo samalaisen latauksen konelaturin ulostuloon, joka vapauttaa veneen käytön maasähköriippuvuudesta.

One thought on “Lataussäädin moottorin laturiin, miksi?

Comments are closed.